maandag 25 januari 2016

Hoe maakt u het auditproces leuker en aantrekkelijker?

Geen werkweek (of zelfs werkdag) is voor mij hetzelfde, ik wissel uitdagende opdrachten bij de klant af met interne werkzaamheden zoals het voeren van werving en selectiegesprekken met toekomstige collega’s, het meedenken over acquisitie en marketingactiviteiten en zet deze vervolgens om tot acties zoals het schrijven van artikelen en blogs. Maar ook geef ik veel training bij klanten in de langdurige zorg, voornamelijk op het gebied van mijn interesse en expertise, kwaliteit en veiligheid.

Zoals u misschien wel weet, hebben we bij Q-Consult ook een afdeling die actief is binnen de ziekenhuiszorg (curatieve zorg). Om de binding tussen de collega’s te bevorderen en kennis te delen (de welbekende kruisbestuiving) hebben wij, als team Kwaliteit in de Langdurige Zorg, overleggen met de verschillende expertiseteams, en zo ook met het team Kwaliteit vanuit de curatieve zorg.

Een recente ontwikkeling in de curatieve zorg op het gebied van kwaliteit is de opkomst van de tracer, een auditmethodiek, om de kwaliteit te toetsen in het ziekenhuis. Het is een wijze van auditen waarbij de cliënt daadwerkelijk centraal gezet wordt en die de auditoren stimuleert om te zoeken naar verbeteringen in het primaire proces. Interessant, hier wilde ik wel meer van weten!  Het resultaat: mijn collega’s uit de curatieve zorg hebben mij opgeleid in de nieuwe methodiek en ik ben met hen meegegaan naar tracertrainingen in verschillende ziekenhuizen. In eerste instantie om te observeren en te leren hoe de training wordt gegeven, maar bovenal om te zien hoe de tracer daadwerkelijk tot uiting komt en ontvangen wordt door de (getrainde) auditoren en de gesproken auditees. Al na de eerste training wist ik het: dit is bij uitstek een methodiek die goed in te zetten is in de langdurige zorg en volledig aansluit bij de gedachtegang die we vrijwel bij iedere aanbieder terug zien: de cliënt centraal.

De toegevoegde waarde en de werkwijze van een tracer 
Waarom vind ik de tracer een aanvulling op het huidige interne auditsysteem? Omdat u het primaire proces in gaat en de audit start vanuit het zorgpad van één van uw cliënten. Tijdens de tracer doorloopt de auditor het zorgpad en de processen die daaraan gekoppeld zijn van de eerste tot de laatste stap, in omgekeerde volgorde. In de langdurige zorg is de doorlooptijd van een proces over het algemeen een stuk langer dan in de curatieve zorg. Daarom is het handig te kiezen voor een specifiek gedeelte van het zorgproces, zoals bijvoorbeeld een spoedopname, de overdracht naar een andere afdelingen of het uitdelen van medicatie.

Voor auditoren wordt de voorbereidingstijd behoorlijk ingekort, op de dag van de tracer bekijken de auditoren het cliëntdossier en bepalen ze wie ze gaan spreken, wat ze willen weten en wat ze willen zien en lezen ze de bijbehorende procedures door. Vervolgens gaan ze op pad en spreken ze met de professionals die bij de zorg van de betreffende cliënt betrokken is geweest. Hierbij geldt het principe: ‘Tell me, show me’, oftewel ‘Je kunt het me vertellen, maar laat het me liever zien’. Indien mogelijk spreken de auditoren ook met de (familie van de) cliënt om hun ervaringen met het proces te horen. Om tijdens de tracer het daadwerkelijke proces te kunnen volgen, worden er vooraf dus geen afspraken gemaakt.

De kracht van de methodiek is dat de cliënt écht centraal staat gedurende de audit. Doordat auditoren het zorgproces op de werkvloer doorlopen, krijgen ze een goed beeld van de praktijk. Daarnaast geeft het contact met de (familie van de) cliënt waardevolle informatie over resultaten van het zorgproces. De tracer levert daardoor andere informatie op dan reguliere audits en is daarmee een goede aanvulling op het auditsysteem. En de mooiste toevoeging die ik heb gezien: de auditoren en auditees hebben er meer plezier in! Dit omdat de tracer levendig en afwisselend is en je het in het primaire proces uitvoert.

Wilt u meer weten over de tracer? Houd dan de website van Q-Consult in de gaten: in het voorjaar geven we een webinar over de tracer waarin we u in 10 stappen uitleggen hoe de tracer in zijn werk gaat!

Door: Alice van der Linden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten